כללי

דרכי התמודדות לסובלים מפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא מחלה מורכבת ודי מתעתעת. למעשה, היא הוגדרה כמחלה רק בשנים האחרונות מה שאפשר להתחיל לחפש טיפול ראוי לאנשים הסובלים ממנה. מדובר על מחלה רב מערכתית שמתאפיינת בתסמינים שונים ורבים, תסמינים שבקלות ניתן לייחס אותם למקורות אחרים- זו הסיבה שבגללה מאד קשה לאבחן את המחלה, מאחר ובמקרים רבים הרופא המטפל עלול לטעות ולשייך את הסימפטומים למחלות אחרות.

בגלל הקושי באבחון במשך זמן רב אנשים רבים סבלו מהמחלה מבלי להיות מאובחנים ומבלי לקבל טיפול ראוי. למרבה המזל, השנים האחרונות הביאו איתן בשורה חשובה לאנשים רבים וביניהם אנשים הנאלצים לעבור התמודדות עם פיברומיאלגיה. באחרונה פותחו שיטות אבחון ממוקדות יותר ולצידן פתרונות טיפול שמסייעים לשפר את איכות החיים ומקלים באופן מהותי על ההתנהלות היום יומית של הלוקים במחלה.

אופי המחלה

פיברומיאלגיה זו מחלה שעיקר מאפייניה מתבטאים בכאבי תופת שריריים, אלה יכולים להופיע באיזורים ממוקדים או להתפשר על פני חלקי הגוף כולו. תחושת הכאב היא קשה ומאופיינת בחויית כירסום, התקשות השריר ותחושת שריפה. תחושת הכאב דינאמית ומשתנה ביחס לסיטואציות השונות בהן נמצא האדם, כמו גם בהתאם לשעות היום. אחד המשתנים המרכזיים שמשפיעים על איכות ועוצמת הכאב זוהי השינה ואיכותה. השפעת השינה על הכאב היא ישירה ועקיפה, וזאת לאור העובדה שהעדר שינה איכותית משפיעה על המערכת כולה, מחזקת תחושת עייפות לאורך שעות היום וזאת מחדדת עוד יותר את הכאבים.

למעשה נוצר פה מעגל של סבל. תסמיני המחלה, הכאבים- מתחדדים בשעות הלילה, עובדה זו פוגעת ביכולת לישון ובאיכות השינה עצמה, מה שמוביל לכך שביום למחרת הכאבים מתחדדים עוד יותר בגלל התשישות שנובעת מחוסר השינה וכך חוזר חלילה. זאת הסיבה שמאפיין נוסף ומהותי בהתמודדות עם פיברומיאלגיה הוא תשישות כרונית.

טיפול תרופתי

עד היום, התמודדות עם פיברומיאלגיה היתה חסרת אונים, החולים טופלו במשככי, אולם תרומתם הייתה מזערית ולא באמת היוותה פתרון הולם. התוצאה הייתה שהכאבים, ואיתם התשישות המשיכו להיות מנת חלקם של החולים.

לאור ריבוי התופעה והעניין הרב שחברות הפרמצבטיקה גילו בחקר התופעה יצאה לשוק תרופה יעילה במיוחד המצליחה לסייע באופן משמעותי לחולים ולשפר את איכות החיים שלהם בצורה ניכרת. התרופה נקראת ליריקה והיא ניתנת במרשם רופא. הליריקה היא למעשה מענה יעיל יותר למשככי המסורתיים והיא מסוגלת לעשות את העבודה בצורה טובה ואיכותית הרבה יותר.

תרופה זו פותחה באופן ייעודי למחלה והתרומה העיקרית שלה היא בשעות הלילה, כך שבזכות הטיפול התרופתי זוכה החולה להנות משינה ארוכה ואיכותית שמטפלת בבעיית התשישות הכרונית ומורידה באופן מהותי את סף הכאבים ביום שלמחרת. התרופה ניתנת בכדור אחד ליום אותו נוטלים לפני השינה על מנת להבטיח שינה ערבה ועמוקה, כאשר במקרים קשים ניתן לקחת עד שני כדורים ביום, כשאת הכדור השני נוטלים בתחילת היום על מנת לאפשר הקלה על הכאבים גם בשעות היום.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button