תזונה נכונה

שיבולת שועל וערכים תזונתיים

שיבולת שועל זוכה לתשבחות רבות מאד ברחבי העולם ורבים מכתירים אותה כאחד המאכלים הבריאים ביותר. בין אם היא אכן המאכל הבריא ביותר ובין אם לאו, אין חולק על מעלותיה הרבות של שיבולת השועל ועל סגולותיה ומאפייניה המיטיבים עם הבריאות. ישנם מוצרי שיבולת שועל רבים וטעימים והדגן הנהדר הזה יכול להשתלב במאכלים רבים ובארוחות מגוונות לאורך היום.

מוצרי שיבולת שועל

רבים מחזיקים באמונה השגויה שאוכל בריא הוא לא טעים. נראה כי שיבולת שועל הפריכה את ההנחה הזו. הדגן שגדל במדינות רבות ומשמש גם לתזונה של בעלי חיים הוא גם בריא וגם משביע. רבים מאד אוהבים לצרוך ולאכול מוצרי שיבולת שועל באופן יום יומי; באנגליה, צפון אמריקה, אירלנד וסקוטלנד דייסת שיבולת שועל היא סוג של מאכל ממלכתי. הכוונה היא לכך שהיא מהווה חלק בלתי נפרד מארוחת הבוקר בכל הבתים ונהנים ממנה ילדים ומבוגרים כאחד.

שיבולת שועל מגיעה בשלל צורות – בשבבים, זרעים ואבקה טחונה. ניתן להכין מכל אלה דייסת שיבולת שועל, עוגיות שיבולת שועל, חטיפים ושלל מאכלים. מוצרי שיבולת שועל נוספים הם חטיפי בריאות, דייסות מוכנות, שלל תערובות להכנת דייסות, תערובות מוזלי, תערובות גרנולה ועוד. בנוסף לאלה יש גם קמח שיבולת שועל שמשמש להכנת לחמים, פשטידות, לחמניות, מאפים ועוד.

יתרונות בריאותיים מובהקים

הערכים התזונתיים של 100 גרם שיבולת שועל לא מוכנה הם:  מים 6.55 גרם, קלוריות 246, חלבונים 17.3 גרם, שומן 7.03 גרם, פחמימות 66.22 גרם, סיבים תזונתיים 15.4 גרם. יש כמובן ערכים תזונתיים מעט אחרים למוצרי שיבולת שועל והם רשומים על האריזה.

יתרונותיהם הבולטים של מוצרי שיבולת שועל הם העובדה שהם משביעים וגורמים לתחושת שובע ארוכה שמחזיקה מעמד לאורך זמן; העובדה ששיבולת שועל מיטיבה עם המעיים – ומסייעת במניעת מחלות סרטן במעי; העובדה שהיא מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול בדם; העובדה שהיא מפחיתה את הסיכוי לחלות במחלות קרדיו ווסקולריות (מחלות לב וכלי דם); העובדה שהיא מסייעת בתהליך העיכול והעובדה שהיא משפרת את איכות השינה ועוד. כל אלה הם בוודאי מה שהניע את ארגון הלב האמריקאי להמליץ על צריכת שיבולת שועל ומוצרי שיבולת שועל.

מסקנות אלה וההשפעות המיוחסות לשיבולת שועל מבוססות על מחקרים רפואיים מבוקרים אשר בוצעו במשך עשרות שנים ותוצאותיהם נבחנו ברחבי העולם והם שהובילו למסקנה חד משמעית בדבר יתרונותיהם הברורים של דגני שיבולת השועל. צריכת 30 גרם ליום של שיבולת שועל כדייסה או במוצרי שיבולת שועל מבטיחה את כל היתרונות הבריאותיים.

שיבולת שועל תמיד מלאה

גם בישראל למדו כבר לפני שנים להכיר ביתרונות של דייסת שיבולת השועל המכונה "קוואקר" ורבים צורכים את הדגן שמכונה כך משום צורתו – יש המניחים כי זרעיו הצומחים על הענף דומים לאוזני השועל. ברוב המוצרים העשויים שיבולת שועל, בישראל ובמדינות אחרות, ואשר מכילים את הדגן מדובר בדגן מלא. כבר ידוע שדגנים מלאים הם בריאים ועדיפים, כמו קמח מלא ודומיו. מאחר שלהכנת רוב המוצרים של שיבולת שועל טוחנים את הזרעים בקליפתם הרי שתמיד שיבולת שועל היא "שיבולת שועל מלאה".

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button