כללי

מהם מקורות סידן במזון שלנו?

סידן הוא אחת מאבני הבניין החשובות ביותר בגוף האדם. מדובר במינרל המצוי ברבים מהאיברים שלנו ואשר חיוני כמשתתף בתהליכים ביולוגיים רבים. בדומה לרבים מהמינרלים החיוניים לתפקודנו ובריאותנו גם המינרל סידן איננו מצוי בגופנו תמיד, ואנו נסמכים על מקורות חיצוניים לשם צריכתו. הסידן מגיע לגוף באמצעות המזון שאנו אוכלים. המוצרים המרכזיים המספקים סידן לגופנו הם מוצרי חלב.

על תפקידו של הסידן

כאמור, סידן הוא מינרל בגוף האדם. ליתר דיוק הוא המינרל הנפוץ ביותר בגוף האדם – משקלו של הסידן בגופנו מגיע לעתים לשני קילוגרמים והוא מהווה כ-2% ממשקל גוף האדם. המינרל הזה הוא גם חשוב וחיוני ביותר ומשתתף בתהליכים רבים בגוף ולעתים משחק בהם תפקיד מפתח.

בין התהליכים הפיזיים בהם נחוץ משק סידן מאוזן בולטים התהליכים הבאים: הפעלת שרירים – כיווץ והרפיה של שרירים; מינרליזציה של העצמות; מינרליזציה של השיניים; הפרשת הורמונים; התפתחות – גדילה, התפתחות וחלוקה של תאים, כמו גם התחדשותם; תהליכי קרישת דם ועוד.

תכללו מוצרי חלב בתזונה

רמת הסידן המומלצת לצריכה של סידן בקרב מבוגרים היא 1500 מ”ג ליום. איך תגיעו לכמות הזו? פשוט מאד! אכלו מספיק מוצרי חלב. צריכתם של מוצרי חלב תורמת לבריאות בשל כמות הסידן הגבוהה המצויה בהם אבל לא רק. מוצרים אלה למעשה מכילים מרכיבים תזונתיים רבים, ביניהם, המינרל זרחן בנוסף לסידן, ויטמינים מסיסי שומן כמו ויטמין A, חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה, ויטמינים B12 ו-B2,  שמנים העשירים בחומצות שומן קצרות שרשרת ועוד מגוון גדול של מרכיבים שתורמים לבריאות.

סידן ויתר המרכיבים במוצרי חלב חשובים מאד לשם בניה ותחזוקה של מערכות הגוף והם מסייעים למנוע מצבי תחלואה שונים, כגון אוסטיאופורוזיס, יתר לחץ דם, עששת וסוגי סרטן מסוימים. מי שלא צורך מספיק סידן בכל יום מסתכן בכל אלה.

כמה שיותר סידן

לצד מוצרי חלב מומלץ לצרוך גם מוצרים אחרים עשירים בסידן, כגון שומשום, דגנים מלאים, גרעינים, ברוקולי, כרובית, דגים עם עצמות, שקדים וזרעים. גם בירקות הבאים ניתן למצוא כמות גבוהה של סידן – במיה, שומר, לוביה, כרוב סיני, סלרי, כרוב ניצנים וכרוב סגול וירוק.

מחסור בסידן – היזהרו

מי שסובל ממחסור בסידן עלול לסכן את חייו ולסבול מתחלואה ואולי אפילו מסכנת מוות. מחסור בסידן הוא מצב רפואי בו משק הסידן מצוי בחסר. חסר זה פוגע במערכות הגוף ועלול בין היתר לגרום למצבי תחלואה ולתסמינים מגוונים, ביניהם: התכווצויות שרירים לא רצוניות, נשירת שיער, שבירת שיער, שבירת ציפורניים, אוסטיאופורוזיס, יתר זרחן בדם, פגיעה בשיניים, הפרעות בתפקוד מערכת העצבים הפרעות בתפקודה של בלוטת התריס.

כדי להימנע ממחסור בסידן יש לצרוך מוצרי חלב בכמות נאותה, לעבור בדיקות דם תקופתיות, ולוודא כי משק הסידן בגופכם מאוזן ומצוי ברמותיו הרצויות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button