כללי

בדיקת שמיעה

בדיקת שמיעה היא שם כללי לכמה אפשרויות בדיקה, כאשר המטרה המרכזית היא בחינת רמת השמיעה, יכולת השמיעה וסף השמיעה. שמיעה תקינה מצריכה פעילות תקינה של כלל מערכת השמע האנושית – קליטת גלי קול, תרגום הגלים לאותות חשמליים מתאיים והעברת המידע החשמלי למוח אשר מפענח אותם לצלילים שאנו שומעים. בדיקות השמיעה השונות בוחנות יכולות אלו באמצעים טכנולוגיים שונים ובהתאם לסימפטומים שהנבדק מציג.

לאחר זיהוי הסימפטומים והעובדה שיש בעיה כלשהי בשמיעה, בדית שמיעה היא הצעד הראשון וההכרחי על מנת להגיע לפיתרון, לבנת מקור הבעיה והדרך הטובה ביותר לסייע לנבדק בהקשר לשמיעתו. יש בדיקות שמיעה שבהן הנבדק נדרש למשוב כלשהו ולעומת זאת יש בדיקות אשר אינן דורשות כל משוב או פעולה מצידו של הנבדק משום שהתוצאות נמדדות באופן מיידי. חשוב מאוד לגשת לבצע בדיקת שמיעה כאשר עולה חשד לבעיה או פגיעה בשמיעה, איתור מוקדם יכול למנוע את התדרדרות המצב ולסייע לאדם להתמודד עם לקות השמיעה באופן יעיל יותר.

ביצוע הבדיקה הנכונה בדרך לסיוע האידיאלי

לקויות שמיעה הינן מגוונות מאוד מבחינת ההתבטאות בפועל אצל כל אחד ואחת, זאת מכיוון שיש גורמים שוני ללקויות שמיעה וכמובן רמות שונות של פגיעה. לכן זה קריטי לבצע בדיקת שמיעה מתאימה לאיתור ממוקד ומדויק של מקור הבעיה, אם בדיקה אחת לא מראה מצב בעייתי אך הסימפטומים ממשיכים אז לגשת לבדיקה אחרת. על ידי איתור מדויק של מקור לקות השמיעה ניתן להתאים אביזרי שמע (חשוב מאוד למכשירי שמיעה למשל) מתאימים ואופטימאליים או לחלופין להמשיך לטיפול רפואי שיכול לתקן את הבעיה.

סוגי בדיקות שמיעה

לקויות שמיעה נגרמות משתי סיבות מרכזיות: הפרעת הולכה אשר בה יש הפרעה כלשהי לגלי הקול מלהגיע לאוזן הפנימית (שמיעה חלשה) או הפרעה עצבית אשר בה יש פגיעה בעיבוד גלי הקול או בהעברת האות החשמלי המתאים למוח. מסיבה זו, כמו גם השונות המובנית בכל אדם והמאפיינים השונים של בעיות שמיעה, יש בדיקות שמיעה מסוגים שונים. אלו הבדיקות הנפוצות:

  • בדיקה אודיומטרית סטנדרטית: המקובלת ביותר, בחדר אטום ועם השמעת צלילים שונים דרך אוזניות, הנבדק מציין מתי נשמע צליל.
  • בדיקת BERA / ABR: מדידת תגובות עצב השמע וגזע המוח לגירויים קוליים.
  • טימפנומטריה: מדידת תנועתיות עור התוף בהקשר לצלילים ומצבי נוזלים באוזן התיכונה
  • בדיקת שמיעה OAE – הדים קוכליאריים: בדיקה מהירה ופשוטה, משמשת לבדיקת שמיעה בתינוקות. מדידת קליטת גלי קול וההחזר שלהם בתוך האוזן.

ויש סוגי בדיקות נוספים שניתן ליישם בהתאם למצב ולהמלצות מקצועיות. בדיקת שמיעה היא באופן כללי הליך פשוט וללא אי נוחות, חשוב מאוד לא להזניח את הנושא ולגשת לביצוע בדיקה מיד כשעולה חשד לבעיה מתמשכת.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button