כללי

איך מתמודדים עם כאב נוירופטי

כאב נוירופטי נובע מהפרעה במערכת העצבים או ממחלה ולא עקב נזק שנגרם לרקמות. כאב הוא תחושה לא נעימה בגוף שכל מטרתה היא להזהיר מפני נזקים לרקמות הנגרמות כתוצאה ממכה, חבלה, כוויה וכדומה. הופעת הכאב במקום ספציפי בגוף מעידה על גורם שהורס את הריקמה באיזור. נפילה וחבלה בברך תשדר כאב ממקום החבלה כדי שניתן יהיה לרפא את המקום במהירות האפשרית. כאב זה מכונה כאב נוסיספטיבי.

כאב נוירופטי, בניגוד לכאב נוסיספטיבי, אינו מופיע כתוצאה מנזק לרקמות, אלא שזו נשארת שלמה לחלוטין ללא כל סימני דלקת או חבלה נראים לעין. מקור כאב נוירופטי הוא במחלה של העצבים עצמם היכולים להיפגע ממגוון רחב של מחלות. העצבים הפגועים יוצרים פעילות חשמלית לא תקינה המתפרשת במוח כתחושה לא תקינה המתאפיינת בעקצוצים, תחושת רדימות,תחושת שריפה וכאב. כאב נוירופטי הוא תחושה לא תקינה ולא נעימה שנוצרת על ידי עצבים לא תקינים או חולים.

איך להבדיל בין כאב נוסיספטיבי ובין כאב נוירופטי

הבחנה בין שני סוגי כאבים אלה איננה תמיד קלה. יש להבין כי כאב נוירופטי מאופיין בתכונות כגון: תחושת שריפה במקום, תחושת רדימות או נימלול, תחושות קור או חום או תחושות של זרמים מתחת לעור וכדומה. כל זה נובע בגלל שמערכת העצבים מייצרת תחושות לא תקינות עקב תיפקודה הלקוי שלה עצמה. לעומת כאב זה, כאב אורטופדי למשל מחמיר בעת פעילות גופנית עקב לחץ כבד על החוליות.

כאב נוירופטי מערב איזורים מרוחקים בגפיים, כמו: כפות הידיים, הרגליים, השוקיים וכדומה. כאב נוירופטי יכול גם להופיע בצורה ספונטנית ללא כל גירוי חיצוני או מגירוי קל בלבד כתוצאה מרגישות יתר, ויש מקרים שבהם הוא מתאפיין עם אופי דוקר, לוחץ, מעיק וכדומה.

אבחון כאב נוירופטי

מכיוון שכאב נוירופטי מעיד על הפרעה במערכת העצבים שגורמת לפעילות חשמלית לא סדירה או תקינה המתפרשת במוח ככואבת, הרי שהדבר מצריך בדיקה אצל נוירולוג כדי לאתר את הסיבה לתופעה. סיבה שכיחה לכאב זה היא מחלת העצבים ההיקפיים וגם נוירופתיה סוכרתית שהיא סיבוך של ממחלת הסוכרת הפוגע בעצבים ההיקפיים, ולעיתים כאב נוירופטי הוא הסימן להיתכנות של סוכרת.

טיפול בכאב נוירופטי

אם לא מגלים את הגורם למחלת העצבים (מצב שכיח אצל 2/3 מהחולים) קיימים טיפולים סימפטומטיים נגד כאב נוירופטי. הטיפולים כוללים תרופות שונות החוסמות את ההולכה החשמלית והמפחיתות את הכאב בהדרגה. גם תרופות נגד אפילפסיה יעילות נגד כאב נוירופטי וגם תרופות נוגדות דיכאון או חרדה הן יעילות בטיפול נגד כאב נוירופטי. לאחרונה נכנסו לשימוש תרופות יעילות לטיפול בכאב מסוג זה.

הטיפול בכאב נוירופטי הוא תרופתי מכיוון שמדובר בכאב הנגרם ממחלה של מערכת העצבים. ומכיוון שאין אפשרות לחסום עצב ספציפי שאחראי לכאב, הרי שיש צורך בטיפול תרופתי עקבי ולאורך זמן.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button