כללי

תרומת הטיפול בבעלי חיים לבריאות הנפש

עולם הרפואה המודרני עבר מהפכה רצינית מאוד בעשור וחצי האחרון. הרפואה האלטרנטיבית שבעבר הייתה בגדר מוקצה עשתה את דרכה למסדרונות בתי החולים ברחבי העולם וכיום אין זה נדיר לראות מדקר סיני שעומל על מיטתו של חולה אונקולוגי או למשל מאמן טאי צ'י שמדריך את המטופלים במחלקה הכירורגית. הרפואה המערבית המודרנית מודה היום שיש לה גבולות רבים שעדיין לא פרצה ולכן הושיטה ידה לעולם הרפואה ההוליסטית, הנטורופטית והאלטרנטיבית. תחום אחד שעושים בו שימוש היום במרכזים רבים בארץ הוא טיפול בבעלי חיים שנמצא כמיטיב מאוד בטיפול באנשים עם בעיות נפשיות.

טיפול בבעלי חיים, על מה ולמה?

כיום טיפול בבעלי חיים משמש מטפלים רבים שעובדים עם כל שכבות הגילאים. מדובר הן על ילדים רכים והן על קשישים וכמובן כל ספקטרום הגילאים שבתווך. היכולת הנדירה של בעלי חיים לקבל את האדם ללא תנאים, ללא שיפוטיות או ביקורתיות מספקת למטופל את התחושות שכל כך חסרות לו. כאשר אדם סובל מבעיה נפשית יחס החברה אליו מיד משתנה. עם זאת, בעלי חיים מסוגלים לקבל אותו בדיוק כמו שהוא ולאהוב אותו ללא תנאים או דרישות. טיפול בבעלי חיים מסוגל להשרות רוגע ושלווה ולחזק את הערך העצמי של האדם הסובל.

הפרעות ספציפיות שמטופלות בשיטה

הנושא של טיפול בבעלי חיים נמצא כעת במחקר מתקדם. מחקרים רבים נערכים בתחום ונראה כי לאותו טיפול בבעלי חיים ישנה השפעה מיטיבה על אנשים שלוקים באוטיזם, פיגור שכלי, עיכוב התפתחותי, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון ועוד. מגוון עצום של הפרעות נפשיות או רגשיות בגילאים שונים יכולות למצוא מזור והקלה בעזרת טיפול בבעלי חיים. כך למשל ילדים שלא מסוגלים לתקשר עם בני אדם מוצאים שפה מיוחדת עם בעלי חיים. הטיפול מערב כמעט את כל החושים של המטופל ובמקרים רבים המטופלים תיארו את החוויה כסוג של התעוררות לחיים.

באילו בעלי חיים מדובר?

ישנם בעלי חיים רבים שמשתתפים בתהליך של טיפול בלעי חיים. בין היתר מדובר על כלבים, חתולים, צבים, ארנבונים, שרקנים ואפילו ציפורים שונות. תתפלאו לשמוע אך ישנם טיפולים שכוללים דגים. טיפל בבעלי חיים לא רק מסייע להתמודדות עם בעיות או הפרעות נפשיות רבות אלא נמצא גם כמונע או מעכב התפתחות של מחלות בקרב גילאים רבים. ליטוף קבוע של בעלי חיים ואפילו צפייה קבועה בדגים באקווריום נמצאו כבעלי יכולת להפחית לחץ דם בקרב קשישים. כמו כן קשישים שהחזיקו בעלי חיים נמצאו בסיכון מופחת ללקות בהתקף לב. בעזרת טיפול בבעלי חיים שמועבר על ידי מדריך שמתמחה בתחום ניתן לפתור תסבוכות נפשיות רבות שלא ניתן להתיר בעזרת טיפול סטנדרטי. במידה ואתם מכירים או שסובלים בעצמכם מתופעות נפשיות שונות אנחנו מזמינים אתכם להתחיל ולהתעניין בנושא.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button