הריון

הפלה טבעית ומלאכותית

בטקסט הקצר שלפניכם נדון בשני נושאים, הפלה טבעית והפלה מלאכותית. הפלה טבעית היא סיום של הריון באופן טבעי, כלומר ללא התערבות חיצונית ואילו הפלה מלאכותית היא כזו שנגרמת בחוץ, כלומר ההיריון מופסק באופן יזום. נדון בגורמים לשני המקרים, בדרכים בהן מתרחשים שני הסוגים ועוד. מדובר על תחום נרחב וחשוב שאין מרבים לדבר עליו אך חשוב להכיר אותו לכל צרה שלא תבוא. קריאה נעימה.

סוגי הפלות

אם כך כפי שציינו הפלה מלאכותית או כפי היא נקראת לעתים הפלה יזומה היא הפסקת ההיריון שלא על ידי לידת תינוק חי. ההבדל בין הפלה מלאכותית לבין הפסקת הריון היא שהפסקת הריון היא הפסקה של ההיריון בשלבים מאוחרים יותר. הפלה מלאכותית לעומת זאת מתרחשת בשבועות הראשונים, עוד לפני שהעובר מוכן לחיים מחוץ לרחם מבחינת התפתחותו. במידה וההיריון מופסק בצורה טבעית מהשבוע העשרים ואילך, מדובר על מות עובר ברחם. כאשר היא טבעית, הפלה מתרחשת עד השבוע העשרים להיריון מאליה. הפלה בעוולה היא סוג ספציפי של הפלה מלאכותית שנגרם בעקבות רשלנות רפואית.

גורמים עיקריים

הגורמים המובילים היום להפלות טבעיות הם בעיות כרומוזומליות בעובר. לפי הספרות המדעית העדכנית מעל מחצית מהעוברים שיצאו מהגוף בתהליך של הפלה טבעית לא היו מסוגלים להתקיים ולחיות לו היו באים לעולם בלידה טבעית בכל מקרה. חשוב לדעת שבעיות כרומוזומאליות הן לרוב לא בעיה גנטית אצל ההורים. מסיבה זו אין חשש להיכנס שוב להיריון. גורמים נוספים שמובילים לתהליך של הפלה טבעית הם למשל חשיפה לחומרים מסוכנים, קרישיות מוגברת (עקב חוסר אספקת חמצן לעובר) וזיהומים. שכיחות גבוהה של הפלות תועדה בקרב מעשנות, נשים שצרכו כמויות גבוהות של קפאין, אלכוהול וכן בנשים שנכנסו להיריון אחרי טיפולי פוריות.

הפלה מלאכותית מבוצעת באחד משלושת המקרים הבאים. המקרה הראשון הוא זה שבו התגלו מומים קשים בעובר במהלך ההיריון, המקרה השני הוא זה שבו ההיריון עצמו מהווה סכנה על חיי האם, השלישי הוא כתוצאה מכניסה להיריון לא מתוכנן ולא רצוי. המקרה השלישי נגרם לעתים עקב גילוי עריות, אונס או פחד מפני רצח על כבוד המשפחה.

איך זה קורה?

הסימפטום המרכזי שמהווה עדות לסכנת הפלה טבעית הוא דימום נרתיקי במהלך ההיריון. עם זאת, לא כל אישה שמדממת מהנרתיק במהלך ההיריון תחווה הפלה. הפלה מלאכותית מתבצעת על ידי הרחבה וגרידה. מדובר על תהליך כירורגי שמבוצע תחת הרדמה כללית. במהלך ההליך מרחיבים את צוואר הרחם באופן מלאכותי, מחדירים אליו ציוד רפואי ושואבים את תוכנו החוצה. שיטות נפוצות אחרות הן נטילת גלולת היום שאחרי שמפסיקה את ההיריון עד שלוש יממות מרגע קיום יחסי המין או נטילת מיפג'ין וציטוטק שמסוגלות להביא להפסקת ההיריון עד השבוע השביעי להתחלתו. הפלה היא תחום מורכב וסבוך מבחינה פסיכולוגית, משפטית ומוסרית ולכן אנחנו מזמינים אתכם להמשיך ולהתעניין בנושא.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button