כללי

שפעת מזגנים

החורף מתקרב ובא ואנשים רבים מתחילים לסבול מתסמיני מחלות החורף ובראשם השפעת. בטקסט הקצר שלפניכם נדון בסוג מסוים מאוד של שפעת שאנשים רבים מכנים בשם שפעת מזגנים. האם מדובר במחלה אמיתית, האם חיסוני השפעת מחסנים נגדו או שמא מדובר על מיסקונסצפיה רווחת? כל זאת ועוד בטקסט הקצר והמעיין שלפניכם. קריאה מהנה.

שפעת

לפני שנגיע למחלה שנקראת שפעת מזגנים נסקור בקצרה את מחלת השפעת. בראש ובראשונה חשוב להבין כי שפעת היא מחלה זיהומית שנגרמת על ידי נגיף שמכונה אינפלואנזה שתוקף את דרכי הנשימה. בני אדם המחלה מתבטאת בעלייה של חום הגוף, בנזלת, שיעול, כאבי שרירים, אובדן של התיאבון, סחרחורת ובחילה. סיבוך של שפעת יכול להיות דלקת ריאות שבאוכלוסיות מסוימות יכולה להיות קטלנית. שפעת היא מחלה שנגרמת בעקבות הידבקות בנגיף הספציפי הזה וחשוב להבחין בינה לבין הצטננות שנגרמת מהידבקות בנגיפים אחרים. הבחנה בינה למחלות אחרות ניתנת לבדיקה רק באמצעים של אבחון רפואי.

למה דווקא בחורף?

עוד כמה מילים על שפעת לפני שנעבור לתחום של שפעת מזגנים. אנשים רבים חולים בשפעת דווקא בעונת החורף. מדוע כך מתרחש הדבר? ובכן, השפעת מועברת מאדם אחד לאחר בעיקר על ידי תרסיס של טיפות רוק מיקרוסקופיות שנפלט לחלל האוויר בזמן ההתעטשות. נגיף השפעת עטוף במעין ג'ל שמגן עליו מפני התייבשות בחלל האוויר. במזג אוויר חם המעטפת המגנה מתייבשת ונעלמת והנגיף מומת. אי לכך במזג האוויר הלח והקריר של החורף, לנגיף ישנו סיכוי גדול יותר לשרוד בחלל האוויר.

וכעת לשאלה הגדולה

אז מהי בדיוק שפעת מזגנים? אנשים רבים מאמינים כי לשינויי טמפרטורה קיצוניים יכולת לעורר שפעת. האמת היא שמדובר במיתוס שגוי. על מנת להידבק בשפעת דרושה נוכחות של נגיף השפעת. שינויי טמפרטורה בלבד אינם יכולים להשרות את המחלה. ישנם אנשים שבאופן טבעי רגישים יותר מאחרים לשינויי טמפרטורות. מחקר עדכני שנערך בארצות הברית מצא כי מדובר על כעשרה אחוזים מהאוכלוסייה הכללית. בתגובה לשינויי טמפרטורה יכולים האנשים האלה לסבול מנזלת ומגודש באף.

הסיבה לכך נעוצה במערכת העצבית הרגישה של ריריות האף שמושפעות בקלות רבה יותר משינויים בטמפרטורה מאשר אנשים רגילים ללא הרגישות הזו. כך למשל ישנם אנשים שסובלים מנזלת אפילו כאשר הם נחשפים לקור המקרר ביום חם במיוחד. אנשים כאלה יכולים לשכב על חוף הים ולהתחיל להתעטש וכאשר ישתו כוס מים קרים יסבלו מנזלת באופן פתאומי. בכל מקרה, לא מדובר בשום צורה של שפעת ובוודאי לא בשפעת מזגנים.

כיצד מתגוננים בפני שינויי הטמפרטורה

כיום ידוע כי הרגישות לשינויי טמפרטורה היא נרכשת ואינה מצב מולד. לא באמת ניתן להתחסן בפניה או למנוע אותה. עם זאת, ניתן להקפיד על הימנעות משינויים קיצוניים באמצעים התנהגותיים. שפעת מזגנים היא בפירוש מיתוס שמתייחס לאי נוחות קצרה שחולפת מעצמה במהירות.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button