כללי

משככי כאבים

כאב הוא אחד ממנגנוני ההגנה העיקריים בגוף שבאים להדליק את נורת האזהרה על "תקלה" במערכת. התקלות הללו יכולות לצוץ בגלל אורח חיים לקוי, מחלה או טראומה שארעה לגוף, אך בסימפטום הכאב הנלווה להן תמיד ניתן לטפל. כך שבין אם הפרקים דואבים כחלק מ"נפלאות הגיל" או אימון אינטנסיבי, והציפורן החדשה צמחה חודרנית מתמיד, יש פתרון- משככי כאבים!

משככי כאבים- סוגים להם!

 לשם הקלה בכאב יש להבין את מקורו, כך למשל כאב גב הנובע משינה על מזרן שאינו אורתופדי יצריך החלפת מזרן בעוד שכאב גב שמקורו במחסור במגנזיום יטופל באמצעות כמוסות מגנזיום טהור כמו מגנוקס. במקרים של כאב הפוגע בתפקוד ניתן לפנות לטיפול תרופתי, המסווג לפי החומר הפעיל המצוי בתרופה ומנגנון פעולתה.

  •  תרופות ממשפחת ה-NSAID. (steroidal anti-inflammatory   Non). תרופות נוגדות דלקת ומשככות כאבים שאינן מבוססות על סטרואידים. פעולתן מיידית ותופעות הלוואי הנלוות להן מעטות. בין התרופות הללו מצויים- אדוויל ונורופן שהחומר הפעיל בהן (איבופרופן) מקל בכאבי גב, שיניים, מחזור, וכאבי שרירים. נרוסין- לכאבים קלים עד בינוניים שמקורם בגידים ובשלד, ואטופן למקרים של עוצמות כאב גבוהות יותר ( דלקות פרקים וגידים).
  • תרופות סטרואידיות. משמשות להקלת כאבים שמקורן במחלות אוטואימונית (נדיר), גידול סרטני המצוי בכבד או במוח, וכאב שמקורו מלחץ של גידול סרטני על רקמה עצבית. בסל זה מצויים הפרדיסולון והדקסמתזון.
  • תרופות מבוססות פארצטמול. זהו החומר הפעיל המצוי באקמול המוכר, ותפקידו הוא לעכב את אנזים ה- COX3 ולהשפיע ישירות על המוח לשם יצירת אפקט שיכוך כאב מידי. האקמול ונגזרותיו השונות כמו דקסמול, אברולט (פתיליות) ופראמול, מסייע בהורדת חום ושיכוך כאבים . למרות מיעוט תופעות הלוואי, עדיין יש להימנע מצריכה מופרזת ( מעל 8 כדורים עבור מבוגר) העלולה ליצור נזקים בכבד.
  • תרופות מבוססות דיפירון. זהו החומר הפעיל המאפיין את האופטלגין. מדובר בתרופה יעילה ביותר בהקלת כאבים שמקורם בכאבי ראש ושרירים. יש להיצמד למינון המומלץ למבוגר 500-1000 מ"ל או 1-2 טבליות, עד 4000 מ"ג ליום. האופטלגין אינו ברשימת משככי כאבים המתאימים לשימוש עבור ילדים קטנים.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button