בריאות

תרופות מזויפות

 ישראל היא ברשימת עשר המדינות המובילות בעולם בזיוף ובהפצת תרופות מזויפות. רוב התרופות המזויפות נמכרות דרך האינטרנט והתרופה המזויפת מכולן היא הויאגרה, אך יש רבות נוספות. בכל שנה נמכרות תרופות מזויפות דרך האינטרנט ודרך מודעות בעיתונים במליוני שקלים. התרופות העיקריות שמזויפות הן: ויאגרה, תרופות נגד שחפת ומלאריה, תרופות אנטיביוטיקה שונות וכדומה.

תרופות מזויפות והנזק שהן גורמות

תרופות מזויפות הפכו למכת מדינה, אך רמת המודעות אליה מאד נמוכה למרות הנזק העצום שהן גורמות לציבור וכן ליצרניות התרופות המקוריות. סוחרי תרופות מזויפות הם עבריינים המעורבים גם בסחר לא חוקי של נשק ובמימון וציוד של ארגוני טרור שונים. הנזק הישיר המוערך של שימוש עם תרופות מזויפות הוא כ 200,0000 אנשים בעולם כבר מתו משימוש בתרופות אלה והיד עוד נטויה.

תרופות מזויפות וישראל

כאמור, ישראל נמצאת בין 10 המדינות המובילות את ענף זיוף התרופות והיא מדורגת במקום השמיני עם שווי כספי של בין 80 ל 100 מליון ₪ בשנה. הנתון מבוסס רק על מקרים שדווחו שהם מהווים רק 5 עד 10 אחוז מהנתונים הנאספים בשטח. 58% מהתרופות המזויפות הן ללא חומר פעיל כלל, 17% הן בעלות מינון לא נכון של מרכיבי התרופה השונים, 16% הן בעלות מרכיבים פעילים שונים מהרכיב המצויין על קופסת התרופה ורק 7% של תרופות מזויפות מכילות מרכיב מקביל ומדוייק במינון של התרופה המקורית. התרופות המובילות את הרשימה של תרופות מזויפות הן תרופות נגד מלריה, אנטיביוטיקה, שחפת, תרופות לדיכוי התיאבון, תרופות נוגדי קרישה וכן חיסונים שונים. הערכה של ארגון הבריאות העולמי היא כיי 10%% מכלל התרופות הנמכרות בעולם הן תרופות מזויפות.

ערוצי ההפצה של תרופות מזויפות

ערוץ ההפצה הפופולארי ביותר הוא האינטרנט, אחריו העיתונות, תרופות מזויפות ביבוא אישי ויש שניתן למצוא אותן גם בבתי מרקחת שונים. 50% מהמכירות של תרופות מזויפות נעשה דרך האינטרנט ושוק זה נמצא בעלייה מתמדת וצופים לו גדילה נוספת בשנים הקרובות. ארגון הבריאות העולמי צופה כי מכירות של תרופות מזויפות יגיעו לסדר גודל של 75 מיליארד דולר בשנה בכל רחבי העולם.

ויאגרה – מובילה בקרב המזויפות

התרופה הנמכרת ביותר מבין תרופות מזויפות בישראל היא הויאגרה. בין שנת 2007 לשנת 2009 דווח על ידי השלטונות כי הם הצליחו לתפוס כ 440,000 כדורי ויאגרה מזוייפים, אך ההערכה טוענת כי כמות זו היא רק 10% מן הכמות של תרופות מזויפות הנמכרות בישראל. משטרת ישראל תפסה לאחרונה והשמידה כ 150,000 כדורי ויאגרה. במדינות כמו סין, דרום קוראיה, רוסיה, הודו. מדינות דרום אמריקה ואוזבקיסטן ידוע כי 50% מהתרופות הנמכרות הן תרופות מזויפות. במדינות המתפתחות הנתון הוא כי בין 10 ל20 אחוז מכלל התרופות הן תרופות מזויפות או גנובות. במדינות אלה נרכשות תרופות מזויפות בגלל עלותן הגבוהה של התרופות המקוריות וחוסר יכולתם של האזרחים לרכוש אותן.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button