כללי

טיפול בעזרת בעלי חיים בהפרעות תקשורת

חלק מרכזי בקיום אורח חיים בריא הוא הקשרים החברתיים שאנו מנהלים והאינטראקציה שלנו עם האנשים בסביבתנו. תקשורת בעייתית יכולה להשפיע לרעה גם על הבריאות והיא, אחרי הכל, הכלי בו אנו משתמשים כדי לחיות האחד עם השני. כל בעלי החיים מקיימים תקשורת בצורות שונות ואצל בני האדם הדבר מתבטא בעיקר ביכולת המילולית שלהם ובדיבור. רוב התקשורת בין בני אדם מתרחשת באמצעות דיבור ולאנשים שיש בעיות בדיבור או בשפה עלולות להיות הפרעות בתקשורת. הפרעות בתקשורת מתאפיינות ומתעצמות בנקודת החיבור בה על האדם לשתף מישהו אחר והקושי מתבטא באיך לעשות זאת. הקושי הוא בצורה שאנו "מגישים" את עצמנו ולכן חוסר ההבנה למה אנו נדחים. הפרעות בתקשורת מתעוררות כשאנו  מאוימים מן האדם עמו אנו רוצים לתקשר ושאותו נרצה לשתף. הפרעת תקשורת מקשה על האדם להציג עצמו כנותן תשובות מבקשות של מישהו אחר, ותחושת האיום השורה על אותו האדם אינה נמצאת דווקא במילים של האדם אלא יכולה להימצא בתחושות אחרות באותה מידה.

תסמינים שכיחים של הפרעת תקשורת

תגובות של תקשורת לקוייה יכולות להתבטא בכמה דרכים שונות: דיבור איטי או דיבור מהיר מידי, בלבול וחוסר ריכוז בשיחה, שכחה קלה או קיצונית, גמגום, התרגשות חזקה, אובדן זיכרון, עיוותים אן מיצמוץ בעיניים וכדומה.

תקשור איננו דבר שמתרחש ברגע נתון אלא הוא תהליך של זרימה ויש בו רצף מעגלי. תהליך התקשור כולל את החלקים הבאים: קליטה, אכסון, ארגון, עיבוד, העברה פנימית, הוצאה וחזרה לקליטה – המצב הראשוני. אנשים בעלי הפרעות בתקשורת מאבדים את הרצף מסיבות שונות שחלקן נמנו למעלה, וברגע שרצף המעגל נשבר נוצרת בעיית תקשורת.

טיפול בעזרת בעלי חיים ללוקים בהפרעת תקשורת

תרפיה בבעלי חיים יכולה לעשות פלאים לאנשים עם בעיות תקשורת. מכיוון שחלק ניכר מהבעיה מזוהה כאיום מן האדם אתו יש לנהל תקשורת והדבר מתבטא בצורות שונות כפי שהוסבר למעלה, הרי שהפגת תחושה מאיימת זו עשויה לעזור לבעל ההפרעה. תחושות אלה נובעות מסיבוכים רגשיים שונים הנובעים מסיבות שונות. מבלי להיכנס לכל הסיבות הפסיכולוגיות העומדות בבסיס תופעה זו ניתן לומר שטיפול בעזרת בעלי חיים מסייע להפיג תחושות אלה ובטיפול ממושך עשוי הטיפול לפתור את הבעיה כליל.

הטיפול כולל משולש של מטופל, בעל החיים והמטפל. בעזרת הקשר שנוצר בין המטופל לבעל החיים יכול המטפל להגיע יותר קרוב את המטופל ולהבין את עולמו הפנימי כדי לעזור לו. קצב הטיפול נעשה על פי יכולותיו ורצונותינו של המטופל בלבד והמטפל אינו לוחץ או מדרבן את המטופל. המגע עם בעל החיים תורם להרגעת המטופל ולהפחתת חרדות שקיימות אצלו ומסייעות לו להתגבר על בעיית התקשורת שלו כאשר הוא מרגיש הרבה יותר נינוח בקרבת בני אדם אחרים שקודם לכן נראו לו מאיימים. נוכחות בעל החיים שאינה מאיימת על המטופל, אלא שמקבלת אותו כמו שהוא תורמת לחיזוק הביטחון עצמי והדימוי העצמי של המטופל ומכאן שתורמת ליצירת קשרים בין אישיים הרבה יותר טובים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button