כללי

נגיף הפפילומה

בשנים האחרונות אנו שומעים יותר ויותר על נגיף הפפילומה (Human Papilloma Virus), שנקרא לעיתים גם HPV, בעיקר בהקשר של נערות ונשים והסיכון שבנגיף להיווצרות סרטן צוואר הרחם המסוכן. אך למעשה לא בכל המקרים הידבקות בנגיף זה תוביל לסרטן צוואר הרחם וכמו כן הנגיף פוגע גם בגברים. נגיף הפפילומה מהווה את הזיהום המועבר במגע מיני הנפוץ ביותר, כאשר הערכות שונות מדברות על כך שכ-80% מהנשים יידבקו באחד מסוגי הנגיף בשלב זה או אחר של חייהן – כ-50% מהמקרים יכללו זנים של הנגיף אשר יכולים ליצור את סרטן צוואר הרחם.

 כיצד נדבקים בנגיף

 כאמור, נגיף הפפילומה מהווה זיהום המועבר עקב מגע מיני – בדומה לנגיפים אחרים ומוכרים כמו הרפס או HIV אך מדובר במחלות ונגיפים שונים לגמרי. ההידבקות מגיעה עקב מגע מיני שאינו מוגן – בכל אחת מהצורות. מעבר לכך, ניתן להידבק בנגיף עקב מגע עור (מגע ישיר, לאחר נגיעה בידיים וכן הלאה).

 סימפטומים

 הסימנים המרכזיים של התפרצות נגיף הפפילומה הם יבלות בודדות או בקבוצה המופיעות באזור איברי המין, באזור פי הטבעת ובאזורים אחרים באופן נדיר יותר. היבלות הנגיפיות הללו יכולות להיות חיצוניות או פנימיות. על פי רוב היבלות אינם כואבות או גורמות לאי נוחות למעט הימצאותן במקום הרגיש. על מנת לאבחן את ההידבקות וההתפרצות ב-HPV הרופא המטפל בוחן את היבלות ולרוב אין צורך בביופסיה או בדיקות אחרות על מנת לזהות במה מדובר.

 אין ספק כי מבחינת קיום יחסי מין הדבר עשוי להפריע, לכאוב ואף ליצור דימום מהיבלות. כך שגברים ונשים רבים החווים התפרצות של הנגיף מדווחים על ירידת חשק מיני לצד הבעיות והסיכונים האחרים של הנגיף.

 מדוע זה כה מסוכן?

 נגיף הפפילומה נחשב כה מסוכן בעיקר בגלל העובדה שהידבקות בו והתפרצות של הסימפטומים שלו מעלה את הסיכוי להיווצרות סרטן באזור הפגוע – כאשר יש צורך להידבק באחד הזנים המסוימים של הנגיף אשר מעודד היווצרות תאים סרטניים. היבלות ופעולת הנגיף יוצרות שינויים מבניים ופיזיים במבנה צוואר הרחם, פי הטבעת, איברי המין וכן הלאה, כך שכל שינוי כזה עשוי לעודד את היווצרותם של תאים סרטניים. הסיכון בעיקר מודגש לגבי צוואר הרחם ומיקומים פנימיים כי אבחון מאוחר בהיעדר סימנים חיצוניים עשוי להיות מסוכן מאוד.

 דרכי מניעה וטיפול

 מבחינת מניעה, חשוב לשמור על יחסי מין מוגנים – בעיקר עם שותפים חד פעמיים או בפעמים הראשונות וכמובן לא לקיים יחסי מין אם מישהו או מישהי שכבר נדבקו בנגיף הפפילומה. לנערות מאוד מומלץ לקבל חיסון הפעיל כנגד הסוגים הנפוצים של הפפילומה – הפחתה משמעותית של רמות הסיכון.

 הטיפול כנגד נגיף הפפילומה והסימפטומים שלו כולל משחות ותכשירים למריחה והשמדת היבלות, ניתוח להסרת היבלות, שימוש בחנקן נוזלי להסרתן ועוד – היעילות מוגבלת ויש תופעות לוואי לצד אפשרות לחזרת הסימפטומים, כך שבהחלט רצוי להיזהר ולמנוע הדבקה מלכתחילה.

 

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button