בריאות

תפריט מומלץ לחולי סוכרת

באופן עקרוני, מחלת הסוכרת היא שם כולל למגוון של מחלות שונות וביניהן סוכרת מסוג 1 שמכונה גם סוכרת נעורים, סוכרת מסוג 2 וסוכרת הריון. המשותף לכולן הוא שכל הצורות שהוזכרו לעיל מתאפיינות בבעיה כלשהי בייצור או בקליטה של אינסולין. למחלה ישנן דרגות שונות של חומרה והטיפול ברוב המוחלט של המקרים הוא מתן אינסולין שהוא הורמון שמופרש מתאי בטא באיי לנגרהנס שבלבלב. מעבר לתפקידו החשוב שמהותו עידוד תאים להתחלק ולהתמיין, האינסולין גם מעכב ייצור של סוכר בכבד ומעודד הכנסה של גלוקוז לתוך התאים על ידי הגדלה של כמות הנשאים שמעבירים גלוקוז על קרומי תאי השומן והשריר.

חשיבות התזונה בסוכרת

למרות שהאינסולין שניתן לחולים מצליח לחקות במידה מושלמת את האינסולין שמופרש בצורה טבעית גופו של האדם הבריא, הטיפול באינסולין חיצוני לא מסוגל באמת לשמור על רמות סוכר תקינות בדם במאה אחוז ועל כן אורח חייו של האדם הסוכרתי מצריך ממנו קפדנות יתרה בתחומים שונים ובראשם, המזון שהוא אוכל.

תפריט לחולי סוכרת מסוג 1 או 2 שמשתמשים באינסולין

תפריט מומלץ לחולי סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 שמזריקים אינסולין הוא כזה בו בראש ובראשונה מבוצעת התאמה בין סוג הפחמימות בכל ארוחה לכמות יחידות האינסולין שמוזרקות. ללא תיאום וחישוב קפדניי יכולים החולים להגיע למצבים קשים ואף למוות כתוצאה מהיפוגליקמיה. בתפריט של חולה הסוכרת מומלץ לפזר את הפחמימות לאורך היום כתלות בהזרקות ולהימנע מצריכה של עודף חלבונים כיוון שיש להגן על הכליות. במצבים בהם כבר נגרם נזק לכליות, יש להימנע מלעבור את המינימום של 800 מ"ג חלבון לכל ק"ג משקל גוף. כמו כן יש לנטר היטב את כמות הפחמימות שנאכלות בהתאם למשך ביצוע פעילות גופנית.

תפריט לחולי סוכרת שלא מזריקים אינסולין

תפריט מומלץ לחולי סוכרת מסוג 2 שעוד לא הגיעו לשלב הטיפול באינסולין או כאלו שסובלים מהשמנה הוא כזה שרכיביו עשירים בסיבים ובמיוחד סיבים מסיסים. סיבים מסיסים ממתנים את העלייה ברמות הסוכר ותורמות לאיזון הרצוי מלבד התרומה שלהם לירידה במשקל עקב תחושת השובע שהם מקנים. כמו כן יש להימנע מצריכת אלכוהול ולהפחית בצריכת מזונות עתירי שומן ובעיקר שומן רווי כמו גם להימנע במידת האפשר מצריכת מזון עשיר בפחמימות פשוטות כמו ממתקים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button