כללי

סרטן המעי הגס – לגלות ולמנוע

סרטן המעי הגס נמנה עם המחלות הממאירות השכיחות ביותר בישראל. המחלה נחשבת לשנייה בשכיחותה אצל גברים ונשים כאחד. 5 אנשים בממוצע מתים כתוצאה מסרטן המעי הגס בכל יום בישראל.

התפתחות מחלת המעי הגס היא איטית מאד ולוקח לה 10 שנים להגיע למיצוייה. במהלך השנים מתחילים להתפתח במעי הגס פוליפים קטנים באורך של 1-2 מ"מ וחלקם הופכים להיות ממאירים. התהליך אינו מלווה בכל תסמינים ואין לראות אותם מבחינה חזותית ולכן גילוי המחלה בשלב מוקדם מאד קשה. זו גם הסיבה לשכיחות המוות ממחלה זו שמתגלה רק לאחר שהגיע לפיתוחה המקסימלי.

הטיפול בגילוי מוקדם של המחלה

במידה וסרטן המעי הגס כבר התפרץ סימן שהוא נמצא שם כבר שנים רבות. בשלב זה המחלה מאד אלימה וקטלנית ופוגעת גם באנשים צעירים. הסיכוי לשרוד את המחלה בעת התפרצותה קטן יחסית וגם הסיכוי לחזור לחיים רגילים אינו גבוה. אך במידה ומגלים את סרטן המעי הגס בתחילת הדרך ניתן, בניגוד למחלות סרטן אחרות, לטפל במחלה באמצעים פשוטים וזולים יחסית.

כל אדם שעבר את גיל חמישים צריך להיבדק כדי לגלות האם אין לו סרטן המעי הגס. גיל זה הוא קבוצת הסיכון ואין לקחת סיכון מיותר בעניין זה. מחקרים רפואיים מראים שיש קשר בין משפחה שבה חלו חלק מבני המשפחה במחלה לבין היתכנות המחלה אצל בני משפחה נוספים. כלומר העניין הוא גם גנטי. הסיכוי שנמדד הוא פי 2 אצל אלה שבמשפחתם התגלה כבר מישהו עם סרטן המעי הגס.

כיצד לגלות את המחלה בשלב מוקדם ?

בדיקה הנקראת קולונוסקופיה יכולה לגלות את סרטן המעי הגס מוקדם וכך סיכויי ההבראה של החולה יהיו גבוהים יותר. בדיקה זו של המעי הגס תוך הסרה של גידולים שפירים (לא ממאירים) הנמצאים בתהליך הבדיקה מצמצמים את מימדי המחלה מאד ומונעת את התמותה ממנה. הדבר קורה מכיוון שהתפתחות הפוליפים הזעירים מהווה סימן אזהרה המאפשר לטפל בסרטן המעי הגס לפני שהספיק להתפתח ולהתפרץ.

בארץ מקובל לעשות בדיקת דם סמוי בצואה שיודעת לזהות את המחלה לאחר שהתפרצה, אך לעומתה בדיקת קולונוסקופיה יכולה לזהות את המחלה בשלבים מוקדמים הרבה יותר ולמנוע ממנה לפתח תאים סרטניים ולהתפרץ כלל. גם צריכת מזון עם סיבים תזונתיים יכול לעזור במניעת התפרצות המחלה. צריכת סיבים תזונתיים משפרת את תהליך העיכול ויכולה לעזור על ידי כך מחלות שונות כולל סרטן המעי הגס.

משרד הבריאות האמריקני הורה לכל חברות הביטוח לחייב בבדיקת קולונוסקופיה ולממן אותן עבור לקוחותיהם במטרה לגלות את המחלה בשלביה המוקדמים. הבדיקה מיועדת לבני 50 ומעלה ונעשית אחת לעשר שנים. לאוכלוסיות בסיכון גבוה מומלץ לעשות את הבדיקה אחת לחמש שנים.

בארץ בדיקת קולונוסקופיה איננה נמצאת בסל הבריאות ואינה ניתנת לאוכלוסיה שעברה את גיל חמישים, אלא רק לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button