כללי

רשלנות רפואית באבחון צליאק

צליאק היא מחלה גנטית שהסימפטומים שלה ברורים לעין- אפטות בפה, שלשולים, הקאות, אנמיה (ועוד) – הגורמים בסופו של דבר לפגיעה במעי הדק. חשוב לאבחן צליאק בזמן כמו כל מחלה אחרת, שכן אי אבחון בזמן עלול לגרום לחולה נזקים רבים ואף אורח חיים מלווה בכאב וסבל.  אולם לצערנו רופאים רבים, מסיבה לא ברורה,  לא מצליחים לאבחן את המחלה בזמן .

בישראל יש למעלה מ- 20 אלף חולי צליאק , מספר זה אינו כולל את אלה שכלל לא אובחנו אולם נחשבים כחולים של המחלה.  יש הטוענים כי מדובר במחלת ילדות ויש כאלה שגורסים שמדובר במחלה כרונית לכל החיים. כיום התפיסה היא שמי שיש לו צליאק- זוהי מחלה שלא נפטרים ממנה בילדות. המשמעות היא שניתן לאבחן צליאק גם בגיל מבוגר יחסית.

צליאק היא מחלה גנטית שעלולה לעבור בתורשה. לכן, על הורה אשר חולה צליאק לערוך בדיקות מקיפות לילדו ולעקוב על כל שינוי בהרגלי התזונה שלו. כמו כן יש לדווח לרופא הילדים על כך.

חולי צליאק סובלים מאי סבילות לגלוטן, כתוצאה מכך אסור לחולי צליאק להיחשף  לגליאדין שהינו מרכיב רעיל שנמצא בגלוטן. חשיפה לגליאדין עלולה לגרום לדלקת במעי הדק מה שמעודד את מערכת החיסון לפעול כנגד המעי הדק.

האבחון של מחלה זאת הוא חשוב לחולה ולאורך חיו.יחד עם זאת, ישנם רופאים אשר לא מאבחנים בזמן את המחלה.

כיצד ניתן לאבחן את מחלת הצליאק:

שלב ראשון- סימפטומים. כאמור לצליאק יש סימפטומים משלה. על הרופא המטפל לשלוח את חולה לבדיקת דם במידה ומתעורר חשד ובכל מקרה בו מופיע אחד מהסימפטומים.

שלב שני- ספירת דם.

שלב שלישי- ביופסיה של המעי הדק.

חשוב לערוך הן בדיקות דם והן ביופסיה של המעי הדק על מנת לאבחן או לשלול את הימצאותה של המחלה.

חשוב לאתר את המחלה בזמן ולאבחן אותה כראוי.

רשלנות רפואית באבחון המחלה:

חולה שלא אובחן בזמן נחשף לשנים של סבל שכן על חולי צליאק להימנע מגלוטן ולהקפיד על תזונה נכונה אשר מתאימה למחלה זו.

ישנם מקרים רבים של רשלנות רפואית באבחון המחלה כמו-

מקרה של אישה בעלת בעיות פוריות שנאלצה לעבור טפולי פוריות רבים שלא צלחו היות והיא חולת צליאק אשר לא טופלה. זהו מקרה של רשלנות רפואית – אם האישה הייתה מאובחנת בזמן היא יכלה לקבל טיפול ראוי והיה נחסך ממנה סבל רב. סבל נפשי וסבל פיזי.

מקרה נוסף הוא של אישה שעברה מספר רב של הפלות כאשר רופאים לא אבחנו שאישה זו חולה במחלת צליאק. גם במקרה זה מדובר ברשלנות רפואית. שכן, אבחון בזמן היה מונע את ההפלות.

בכל מקרה שבו מחלת הצליאק לא אובחנה בזמן יש לפנות ל עורך דין רשלנות רפואית  על מנת לקבל ייעוץ משפטי.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button