בריאות

בדיקות דם ותפקודי קרישה

תהליך קרישת הדם הוא תהליך מורכב, הוא דורש בדרך כלל, מגוון סוגים של חלבונים שנוצרים על ידי הכבד. ברגע שישנה פגיעה בכבד, ישנה פגיעה ביצירת תוצר הכבד, ביניהם גם החלבונים, המעבים חלק חשוב בתהליך הקרישה של הדם. פגיעה בתהליך הקרישה, יכול לסכן אותנו בזמן פציעות חמורות, כמו תאונות למיניהם, בנוסף לכך הדבר יכול לפגוע גם בקרישת דימום פנימי.

דימום פנימי יותר מסוכן מדימום חיצוני, משום שלוקח לנו זמן להבחין בדימום פנימי. דימומים פנימיים, יכולים להיות כתוצאה מאולקוס או דליות בוושט. כל פגיעה לא משנה עם מדובר בפציעה או דימום פנימי, יכולים להוביל לסכנת מוות, כתוצאה מחוסר תפקוד של תהליך הקרישה, המוביל לאובדן דם ופגיעה חמורה במערכת חילוף החומרים בגוף. קיימות שלושה בדיקות, כדי לקבוע פגיעה בתהליך הקרישה: זמן פרותרומבין, זמן תרומבופלסטין חלקי ו INR.

זמן פרותרומבין ו IRN

בדיקת זמן פרותרומבין, מעניקה לנו את היכולת, לבדוק את יכולת הקרישה של הגוף ולקבוע את תפקודה. אם הבדיקה תקינה, זמן הפרותרומבין, אמור להיות 11-13.5 שניות, סימן זה מראה שהנבדק בריא והכול תקין. אם מתגלים ערכים גבוהים מדי בבדיקה, הסימן הוא לא טוב, הוא מוביל להנחה שישנה בעיה בכבד, דבר שיכול להעיד על תפקוד לקוי ביצור חלבונים, הדרושים לתהליך הקרישה.

גורם נוסף העלול להצביע באותן בדיקות דם, על תפקוד לקוי של תהליך הקרישה, הוא המחסור בוויטמין  K, מרכיב חשוב נוסף בתהליך הקרישה ועוד מגוון פקטורים אחרים, שהם חלק בלתי נפרד מתהליך הקרישה. לאחר ששולחים את הבדיקה, למעבדה, משתמשים במדד ה-IRN, על מנת לקבוע קנה מידה אחיד, לכל הבדיקות של זמן הפרותרומבין, משום שבעת עריכת הבדיקה משתמשים בכל מעבד הסוג אחר של בדיקה, דבר המקשה על השוואת הבדיקות. מדד ה-IRN, מאפשר לנו לפתור את הבעיה ולתת מדד אחיד לכל הבדיקות, דבר המאפשר לרופא לבדוק את יעילות התרופה, שמונעת קרישה ולהתאים את מינון התרופה המדויק, ללא חשש לסכנה של תהליך קרישת הדם.

זמן תרומבופלסטין חלקי

בדיקה נוספת, הנערכת לשם מדידת תקינות תהליך הקרישה בגוף, היא בדיקת זמן התרומבופלסטין החלקי, המהווה נדבך נוסף, בתהליך הקרישה המורכב, בגוף האדם. אם התוצאות תקינות, מדידת זמני התוצאה אמורה לצאת 25-35 שניות, זמן גבוה יותר מעיד על חוסר תפקוד הקרישה, דבר המהווה סכנה בפציעה כמו: נפילה בטיול, פגיעת ראש בתאונה ועוד. זמן בדיקה ארוך מידי עלול להועיד על מחלה הנקראת צמקת הכבד, שעלולה לגרום לחוסר בחלבונים, בין המרכיבים החשובים בקרישה. מה שיוביל לסימנים נוספים כמו, מחסור חמור בתוצרי צריכה, שיכול להוביל לדימום רב ומוות, במקרה של תאונה, פציעה או דימום פנימי.

כל הבדיקות הללו יכולות להעיד על בעיה רצינית, בתהליך הקרישה, דבר שיכול להיות קטלני ביותר ולהוביל למוות, לכן חשוב מאוד ללכת להיבדק אצל רופא, גם במקרה המעיד  על החשש הכי קטן, בבעיית קרישה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button