כללי

חומרים פלסטיים בפיתוח מכשור רפואי

חומרים פלסטיים רבים משמשים ונמצאים במכשירים רפואיים, אחד היתרונות בשימוש חומר פלסטי הוא שעלות הייצור של חומר פלסטי יחסית קטנה מרוב החומרים המתכתיים.
ברוב המקרים הייצור של החומר עולה פחות, כך שהיתרון בשימוש חד פעמי במוצר הסופי הינו גבוה, במקום לנצל את המוצר משימוש מחודש בעזרת ניקיון, שטיפה,ייבוש, אריזה וחיטוי ולהפסיד את העלות של החומר הפלסטי. בעזרת תפעול מכשירים מסוימים כמו רכיב חודרני והנוכחות בגמישות הרבה אין תחליף לחומר פלסטי.

החומר הראשוני שנמצא בשימוש בתעשיית המכשור הרפואי הינו חומר הנקרא "לטקס" המבוסס על גומי טבעי, במקור השם נלקח מחומר המופק משיח הגומי. הלטקס הינו חומר איכותי ומיוצר בעיקר לכפפות וקונדומים, אבל מאוד לא ידידותי לאנשים בעלי אלרגיות למיניהם ובעיקר לחולים. כיום הלטקס בשימוש קטן יותר וישנם תחליפים פלסטיים מחומרים כמו: סיליקון, פוליאוריטן ועוד. לאחד המרכיבים בחומר הזה יש מאפיינים מעולים מבחינת חוזק, התארכות, המשכיות ועמידה בחומרים מאכלים, ובשמו המקצועי "ביוקומפטביליים", הכוונה שהחומר מתאים לחדירה והשתלה לתוך גופם של חולים בלי דיחוי או זיהום.

פולימר הינו חומר פלסטי שנמצא בתוך מכשירים רפואיים אשר נקרא פי.וי.סי, שימושו הרפואי הוא שאין בו תוספי צבע בעלי דרגות רעל גבוהות והוא יעבור בדיקות ביוקמפטביליות (בדיקות רעל), ניתן לייצר איתו מוצרים כמו : קטטר, קנולה, בלון בדיקת הרטבת לילה  ועוד מכשירים רבים. כמו כן עדיין קיימת בעיתיות בסיסית עם החומר פי.וי.סי במכשור רפואי ואיכות הסביבה. תקן ISO אשר מתייחס לטיפול בנושאי חיסול חומרים מתכלים לא מאפשר גרימת זיהום ונזק לסביבה, החומר פי.וי.סי הינו מוצר שיש בו יכולת זיהום בתהליך ההתכלות. בעקבות זאת נאלצים להשתמש בסיליקון ופוליאוריתן יותר מאשר באותם חומרים מתכלים.

מוצרים נוספים אשר הינם בעלי נתונים מתאימים לשימוש מכשור רפואי, הם פוליאתילן פוליפרופילן , פוליסטירן. החומרים האלה מיוצרים בד"כ כחומרים המוכנסים לתבנית וכמובן בחדרים נקיים. תהליך הייצור של המוצרים הנ"ל לא מספק להם כחומרים המגדילים את כמות הרעלנים או לא משפיעים על הגוף של החולה, פעם היתה תופעה ידועה בהפקת בקבוקי הנקה לילדים שהיו בהם ריכוזים גדולים של פטלטים, החומר היה גורם לעיוות מסויים המשפיע על שינויים הורמונליים אצל ילדים קטנים ואחר כך גם על אנשים מבוגרים. בשביל לייצר חומרים חזקים, קשיחים וברמת איכות גבוהה המשקפים עמידות בנגיף המהנדסים משתמשים בפוליקרבונט בתקן הרפואי הכי מחמיר. הפוליקרבונט יעיל מאוד במכשור רפואי המיושם להעברת דם, כמו משאבות לב, מסנן דם, אמצעי חיבור ושסתומים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button