כללי

אטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס המכונה גם אסטמה של העור, זוהי מחלת עור בה הגוף תוקף את עצמו. מדובר במחלה המאופיינת בדלקת כרונית של העור, ומתגלה לראשונה בגילאים 3-6 חודשים. במרבית המקרים אטופיק דרמטיטיס נעלמת בגילאים 3-4 שנים, היא שכיחה יותר עד לגילאים אלה, אולם לרוב היא חוזרת מאוחר יותר. התפרצות של מחלה זו מעבר לגיל 5 היא נדירה יחסית. אחוזים סטטיסטים מורים כי המחלה נפוצה בקרב עד כ-16% מהאוכלוסייה.

השאלה המתבקשת היא מה גורם לאטופיק דרמטיטיס? שילוב של נטיה גנטית אם אחד ההורים סובל ממחלה זו, לתינוק יש 50% סיכוי לחלות, ואם מדובר בשניהם יש למעלה מ 80% שהוא יחלה. או לחילופין אם אחד מהם סובל מאסטמה או היסטוריה אלרגית. ושל בעיה בפעילות של מערכת החיסון וחוסר סדירות של פעילותו התקינה של העור. בקרב חולים אלה יצור השומנים בעור הוא לקוי, דבר הגורם לאיבוד מים ומכאן  ליובש. מצע זה מאפשר למולקולות שונות לחדור דרך העור ולהגיע למערכת החיסונית בעור, התוצאה היא דלקת מקומית הבאה לידי ביטוי במחלה זו.    

מהם התסמינים של אטופיק דרמטיטיס?

תסמיני המחלה הם: גרד, עור יבש ומגורה, אדמומיות, פריחות אדומות ומפרישות המופיעות על הקרקפת, כפות הידיים או הרגליים, זרועות, לחיים, החלק האחורי של הברכיים, מרפק.

אילו פתרונות יש לטיפול במחלה? כיום אין טיפול חד משמעי עבור אוטופיק דרמטיטיס, אולם הדרך להתמודדות היא: אמבטיות שאורכן לא יורד 20 דקות, במהלכן יש להוסיף שמני אמבט. על הסבון בו משתמשים חייב להיות סבון ללא סבון- היפואלרגני. לאחר המקלחת יש לנגב את הגוף ברכות  ולמרוח את הגוף בקרם לחות. כמו כן נטילת תרופות אנטי- הסטמיניים להפחתת תגובת הגרד וכן משחות סטרואידליות. על הבגדים להיות רק בגדי כותנה מאווררים. הלוקים במחלה זו סובלים מהזעה מוגברת ולכן יש להימנע מחימום יתר של הגוף הן של המקום בו נמצא תינוק הסובל ממחלת אטופיק דרמטיטיס תינוקות והן על-ידי בגדים חמים מדי.  כמו כן קיים קשר בין מצבי לחץ, מתח להחמרה במחלה, לכן על אורח החיים להיות רגוע תוך הפחתת לחצים סביבתיים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button