ילדים

פעוטות וטלויזיה

מאז כניסת הטלוויזיה לחיינו עוד בשנות ה-40 של המאה הקודמת היא הפכה לחלק בלתי נפרד מכל בית אב בעולם. במהלך השנים התכנים הטלוויזיוניים השתכללו עוד ועוד וכיום אין אדם שאין לו לא רק טלוויזיה בבית אלא גם תוכנית אהובה. בעוד בתחילת דרכה הייתה הטלוויזיה מוגבלת למספר קטן של שפות, תכנים ופורמטים היום השפע הוא בשיאו – כל אחד יכול למצוא לעצמו את הפינה החמה שלו. בנוסף, יש לכל דור תוכנית מאפיינת ויש תוכניות מופת ותוכניות היסטוריות ובשנים האחרונות אפילו התחילו להתפתח תוכניות לתינוקות.

מסתבר שבני הגיל הרך מאוד גם הם יכולים להרוויח לא מעט מצפייה בטלוויזיה בדיוק כמו הוריהם. התכנים המוצעים לקהלי היעד ה"סטנדרטיים" של הטלוויזיה לא מותאמים לתינוקות ומסיבה זאת בדיוק פיתחו את הטלוויזיה לתינוקות. תחילת התפתחותו של טרנד זה החל בסרטים המצוירים של דיסני. עוד בתחילת דרכו של הקולנוע הבינו אולפני ההפקה שקהל היעד הצעיר הוא קהל רחב ומגוון ושאפשר לפנות אליו בשלל רמות – לעניין אותו כמו גם להרוויח ממנו. הרווח היה הדדי – דיסני, שהיו החלוצים התחום, הצליחו להרוויח את ההון שלהם על בסיס הסרטים שהם התחילו להוציא עוד בשנות ה-60 וממשיכים להוציא עד היום (החל מהיפיפייה הנרדמת, דרך אלדין וכלה במלך האריות) והילדים שצפו בהם בכל הגילאים זכו למסרים חינוכיים שמועברים אליהם ע"י גירוי ויזואלי משווא ולצד מוסיקה בהלחנה ייעודית. על בסיס האלמנטים של דיסני התפתחו תוכניות הטלוויזיה לילדים ובשלב מאוחר יותר גם התפתחה טלוויזיה לתינוקות.

בגיל הרך המסרים והתוכן לוקחים את שורה שנייה בעוד ביטויים ויזואליים ומוסיקאליים לוקחים את השורה הראשונה. חשוב להבין מהיכן ההחלטות להבליט את האלמנטים הללו בתחום זה – יש מספר מעגלי לימוד שאותם מספקת הטלוויזיה: לימוד חברתי (אשר מלמד אותנו כיצד לנהוג בחברה סביבנו), לימוד מוסרי (אשר מלמד אותנו על עניינים פילוסופיים של מוסר), לימוד מהותי (שמלמד אותנו על מהות החיים והוא מאוד נדיר), לימוד קונקרטי (אשר מלמד אותנו דברים ספציפיים על החיים) ולימוד קוגניטיבי (הבסיסי ביותר). על מעגלי הלימוד הללו בנויה הטלוויזיה בעלת הערכים החינוכיים.

כאשר אנו חושבים על תינוקות אנחנו חושבים על מעגלי לימוד בסיסיים יותר והם שלושה: לימוד ויזואלי (למידה של צבעים, הבדלה של צבעים וגירויים ויזואליים), לימוד שפתי (כאשר לומדים שפה) ולימוד על בסיס קולות וצלילים שמתבסס על ומוסיקה – ברוב המוחלט של תוכניות טלוויזיה לתינוקות קיימים שלושת מעגלי הלימוד וזהו היתרון הברור ביותר. יתרון נוסף הוא להורים – כשהתינוק צופה הטלוויזיה להורים יש קצת שקט ונחת. כמובן שיש גם חסרונות ברורים – יש מחקרים הטוענים כי הגירויים הויזואליים והקוליים הרבים שיש בטלוויזיה יכולים לגרום להפרעות קשב וריכוז ולאי נחת אולם במידה ואתם בוחרים בקפידה את התכנים שאתם חושפים את ילדיכם אליהם (בכל גיל) ניתן להתעלות על חסרונות אלה.

יש לציין כי מי שמעוניין לעבוד בתחום זה אשר נקרע "בידור – חינוך" (edutainment) בתחום הטכני ולא התוכני יצטרך לבחור במסלול של אנימציה ממוחשבת אשר מוצעת תואר בעיצוב גרפי. מדובר בתחומים אשר מאוד מבוקשים היום התוכן הוויזואלי – הן בטלוויזיה, הן בקולנוע והן בעולם הניו מדיה.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button