בריאות

אורח חיים בריא זה שמירה על לחץ דם תקין

אחד מהפרמטרים לשמירת אורח חיים בריא הוא שמירה על לחץ דם תקין. אבל מהו בכלל לחץ דם ולמה כל כך חשוב לשמור עליו?

לחץ דם הוא הלחץ שמופעל על דפנות העורקים במצבי הכיווץ והמנוחה של פעימות הלב. הלחץ נובע מכמות הדם שבעורקים יחד עם הכוח שמופעל כדי להזרים את הדם וכן גודל וגמישות העורקים שבהם זורם הדם. אין לחץ דם קבוע לכל בני האדם ואין לחץ דם קבוע לאדם נתון בכל זמן, אלא שלחץ הדם משתנה מאדם לאדם ומסוג פעילות לסוג פעילות אחר של הגוף. המצבים שונים כמו קצב נשימה מוגבר, לחץ גופני או נפשי, בזמן נטילת תרופות או בעת שינוי תזונה ואפילו בעונות שנה שונות לחץ הדם משתנה. לעיתים אף משתנה לחץ הדם בין היום ללילה. בלילה לחץ הדם נמוך יותר וישנה עלייה בעת ההתעוררות בבוקר.

מדידת לחץ דם בבית

כדי לשמור על אורח חיים בריא ועל לחץ דם תקין יש לבצע בדיקת לחץ דם בתנאים זהים בכל פעם. מומלץ לעשות את הבדיקה בישיבה אחרי שנחתם כ 10 דקות. לאנשים מבוגרים יש נטייה לרדת בלחץ הדם בזמןן עמידה ורצוי למדוד אותו גם בשכיבה.

מדידות לחץ דם בבית ובמרפאה יכולות להיות שונות מכיוון שערכי לחץ הדם מושפעים מגורמים שונים. לכן כדאי לבדוק את התוצאות בין הבדיקה בבית למול זו של המרפאה ולהבחין האם ישנם שינויים גדולים. כדי לסנכרן את השניים רצוי למדוד את לחץ הדם בבית בשעה קבועה ובתנאים זהים או דומים למדידת לחץ הדם במרפאה.

מדידת לחץ דם על ידי רופא או אחות

מדידה זו, כאמור, מומלצת להיעשות במרפאה על ידי אדם מיומן – רופא או אחות. את המדידה מומלץ לעשות בישיבה כאשר הזרוע המחוברת למכשיר במצב מנוחה על השולחן. על הזרוע להיות מעט מכופפת ובשרוולים מופשלים, אך ללא לחץ על היד עצמה. הזרוע נעטפת בשרוול מיוחד של מכשיר לחץ הדם במרחק של כמה סנטימטרים מעל המרפק. ברוב המקרים, יעזר איש המקצוע גם בסטטוסקופ כדי לשמוע את פעימות הלב. אחרי שנסגר השרוול המיוחד מנפחים את המכשיר בעזרת משאבת יד מיוחדת ללחץ מקסימאלי ואז משוחרר הלחץ בהדרגתיות. בזמן שחרור הלחץ מתחילה זרימת הדם והבודק יאזין לקצב פעימות הלב. לחץ הדם יופיע על עמוד הכספית המהווה את החלק המודד של מכשיר לחץ הדם.

שמירה על אורח חיים בריא זה בין היתר שמירה על לחץ דם תקין המתאים לגופכם ולגילכם. כדי לשמור על לחץ דם תקין יש לדאוג לתזונה נכונה, לפעילות גופנית סדירה והמנעות מצריכת רעלים כגון אלכוהול, חומרי עישון שונים, שומנים שונים וכדומה. יש להקפיד על איזון נכון בין הפעילות הגופנית ובין צריכת המזון ולא להגזים בשניהם.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button