תזונה נכונה

לאכול בריא – טיפים שיעזרו לכם לבנות תפריט מאוזן ולשמור על הבריאות

מגיל קטן מכניסים לראש של כל אחד מאיתנו עד כמה חשוב לאכול בריא. אך מי קבע מהי בדיוק אכילה בריאה? האם לאכול צלחת דגני בוקר המעושרת בוויטמינים משמעותה לאכול בריא? האם התנזרות ממתקים בהכרח משקפת תרומה לחיים בריאים יותר? קשה מאוד לדעת כיצד לבנות את התפריט היומי כך שלא נהיה רעבים במשך כל היום מצד אחד אך עדיין נספק לגוף את כל מה שהוא צריך ולא בעודף מצד שני. לאכול בריא זו דרך חיים אשר מתחילה במודעות לגבי הדרך בה אנו אוכלים והכמויות השונות כמו גם בידע אשר בבסיסו תדעו מהי המשמעות האמיתית של התפריט הבריא וכיצד לעשות זאת בפועל.

הכל מתחיל במודעות העצמית

רבים טוענים כי "הם לא אוכלים כלום במהלך היום" ועדיין משמינים – האמנם זה המצב? כשמחליטים  לאכול בריא חייבים להבין שהכל מתחיל במודעות עצמית :

  • נהלו יומן מעקב – רשמו אילו מאכלים וכמה מהם צרכתם במהלך כל יום במשך שבועיים. עם יומן המעקב הזה הגיעו לדיאטנית.
  • הפסיקו לאכול בשעות מאוחרות בלילה.
  • אכלו לאט, שתו המון מים במהלך ולאחר הארוחות והפסיקו לאכול כאשר אתם מרגישים מלאים.
  • בדקו את המזון שלכם – גם כשאתם בסופר, השוו בין מוצרים מבחינת אחוזי השומן וסך הקלוריות.
  • הקפידו לבשל – צמצמו את מספר הפעמים בהם אתם "אוכלים בחוץ" שכן כאשר אתם מבשלים, השליטה על כמות הקלוריות ורכיבי המזון נמצאת בידיים שלכם כחלק ממסגרת של תזונה טבעית ולא ממקורות תעשייתיים.

לאכול בריא – ידע שווה כוח

כל אשר דובר לעיל עסק בהתנהגות האכילה שלכם ובמודעות שלכם לגבי המזון שאתם צורכים. אך שמחליטים לאכול בריא חייבים גם להעמיק את רמת הידע שלכם לגבי תזונה נבונה על שלל מרכיביה, ידעע אשר מתחיל בהפנמת העקרונות הבאים :

  • חלבונים, פחמימות ושומנים – לאכול בריא משמעותו צריכת כמות קלוריות אשר מספקת את צרכי הגוף ומקורה מ- 15% חלבונים, 30% שומן והשאר מפחמימות. ואכן, פחמימות מרכיבות את עיקר סך הקלוריות שלנו ביממה וגם אותן צריך לצרוך בצורה נבונה.
  • סוג הפחמימות – יש להמעיט בצריכת ממתקים, משקאות ממותקים וסוכר שכן באלה כמות קלוריות גבוהה אשר אינה תורמת לבריאות ולהרגשת השובע. כשמחליטים לאכול בריא צריך בראש ובראשונה להקפיד על צריכת דגנים מספקת אשר תורמת פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים (התורמים למערכת העיכול ולתחושת השובע) כמו גם חלבונים, וויטמינים ומינרלים.
  • גיוון – במסגרת תזונה נכונה – חשוב לשמור על תפריט מאוזן ויש לגוון ולהעשיר את סוג המזונות שאנו צורכים מדי יום. הקפידו לצרוך מוצרי חלב שונים, פירות וירקות, דגים, בשר, עופות וקטניות. כל מוצרי המזוןן הללו ממוקמים בשלב הביניים של פירמידת המזון אשר בסיסה הוא בפחמימות המורכבות (עיקר המזון) והחלק השולי והאחרון שלה הוא במוצרים הממותקים והסוכר.

קל להגיד וקשה לבצע?

יש להבין כי לאכול בריא איננו תהליך שכרוך בעונש. ניתן בהחלט ליהנות ממאכלים מזינים ובריאים אך גם טעימים. כמו בחיים, גם התנהגות האכילה שלנו היא עניין של מינון ובאופן עקרוני ניתן להתגבר על המכשולים שבדרך באמצעות שתי דרכים עיקריות :

  • פעילות גופנית – תורמת מאוד להרגשה הכללית, חיטוב מראה הגוף, הכוונה למטרה והגברת המודעות למזונות שאנו צורכים.
  • תזונה טבעית – אשר עקרונותיה מעודדים שימוש בתוספי מזון אשר יעזרו לכם לצלוח את השעות הקשות של תחושת הרעב והצורך "לנשנש" מכל הבא ליד. מבין תוספי המזון הללו ניתן למצוא את  מדכאי התיאבון על בסיס צמחי, מרעננים טבעיים על בסיס קפאין ונגזרותיו, תוספי סיבים תזונתיים ועוד.

הקפידו לאכול בריא, לרכוש ידע חדש ותמיד להיות מודעים למה שאתם צורכים – ותזכו בחיים מלאים ובריאים.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button