כללי

קולגן

היום, בתוך רצף של חיים חסרי מנוח, לא אחת אנו מוצאים את עצמנו מחוסרי אונים נוכח החריצים החדשים שצצו בפנים. האמירה "אתמול זה לא היה" אינה מקדמת אתכם לשום מקום במיוחד כשפלאי הטכנולוגיה מציעים שפע של הזדמנויות לתיקון נזקי הזמן והסביבה. המפתח לפיצוח הסוד בדבר הקמטים שהעמיקו והעור שאיבד מגמישותו ו"הצטמק", הוא לא אחר מאשר קולגן. חלבון הנקשר ישירות למראה העור ומושפע מההזדקנות הביולוגית  הטבעית ומגורמים נלווים. גורמים הכוללים בין היתר זיהום אוויר, תזונה לקויה, עישון, וחשיפה ממושכת לשמש תוך נסיון נואש להשיג שיזוף "בריא".

קולגן – הסיפור מתחת לפני השטח

בריאות העור מתחילה בין הדרמיס לאפידרמיס, בבלוטות המכילות  צרורות של סיבי קולגן. הקולגן הינו חלבון המצוי ברובו ברקמת החיבור בגופם של יונקים, ובהם האדם. ריכוזו מהווה כ-שליש מכלל חלבוני הגוף ולא פחות מאשר שישה אחוזים ממשקלו הכולל. מבנהו סיבי, נטול גמישות אך בעל חוזק מתיחה רב. את האלסטיות "החסרה" משלים חלבון סיבי נוסף, הלא הוא האלסטין, המרכיב יחד איתו את רקמות החיבור השונות. השוני באחוזי הריכוז של השניים נובע מתפקודי הרקמה השונים. אם מדובר ברקמה האמורה לספק חוזק מכני, הרי שריכוז הקולגן יגבר על האלסטין, ואלו רקמות המחייבות אלסטיות כמו העור, הרי שריכוז האלסטין יגבר. הקולגן אחראי למראה עור מוצק, מורם ומתוח בעוד ש"שותפו" דואג לגמישותו.

קולגן בראי הסביבה

בטרם ניתן לאמץ שגרת טיפוח ויופי זו או אחרת, יש להבין את הגורמים ה"מחבלים" במנגנון ייצור הקולגן ובפעילותו התקינה.עור בריא משדר חיוניות, ברק, טקסטורה חלקה ונטולת פיגמנטציה, וכמובן, מראה מתוח, מורם ומוצק. בחלוף השנים העור מתחיל לאבד בהדרגתיות את מעלותיו הנאות כאשר הסיבה לכך טמונה בתהליכים פיזיולוגיים המושפעים מהגיל והגנטיקה. בין התהליכים הידועים ישנם אובדן כושר אגירת נוזלים באפידרמיס והתייבשות העור וכן גם ירידה בקצב ייצור הקולגן בשל הפחתה בריכוזם של הורמוני המין הנשיים והגבריים. תהליכים אלו מוגברים ואף נלווים לתהליכים נוספים המשפיעים על בריאות העור כדוגמת החשיפה לשמש השוברת את שרשרת הקולגן וגורמת למרכיביה להתחבר לשרשרות אחרות בצורה של קשרי צילוב. קשרים אלו מסתכמים באובדן משמעותי של אלסטיות העור.

הזרקת קולגן – האלטרנטיבה הישירה

הפחתה ביצור הקולגן גורמת לירידה משמעותית בנפח הפנים ולמראה עור חסר גמישות ויבש. אחד הטיפוליים העיקריים להשבת אפקט המלאות הוא טיפול הזרקת קולגן. החומר המוזרק מופק מרקמת חיבור של בקר או בני אדם ( קולגן אנושי). הסוג הראשון מחייב בדיקת רגישות מקדימה מעצם היות החומר מחולל אלרגיות. למרות השינוי המיידי הניכר במראה הקמטים, הזרקת הקולגן, מכל סוג שהוא, אינה מותירה תוצאות ארוכות טווח שכן החלבונים הללו נספגים ומפורקים במהירות בגוף. ההנאה מאותו מראה בריא נמשכת בין חודשיים לחצי שנה.

רענון המאגרים

ישנם טיפולים המבוססים על גלי אור אדום  אשר מעודדים ייצור אנזימים האחראים על ייצור הסיבים החלבוניים קולגן ואלסטין, והתוצאות הן- מיצוק וחיזוק רקמת החיבור ושיפור את מבנה העור. התהליך עצמו מתרחש  בשכבות העמוקות של הדרמיס בתוך כליי הדם הקטנים. כמו כן ישנה הזרקת הסיליקון בשיטת ה"מיקרו- טיפה". הטכניקה מתבססת על הזרקת טיפות זעירות של סיליקון אל הדרמיס, כאשר הגוף בתגובה מתחיל לייצר קולגן העוטף את אותן טיפות ומונע את תזוזתן. לאחר בין חמישה ל-שמונה טיפולים מתקבלת התוצאה הרצויה הנשארת לאורך זמן ( עד 15 שנה!). ומי שרוצה לשמור על הישגי כלל הטיפולים צריך לאמץ קרם המועשר בויטמין C מעצם השפעתו המכרעת בעידוד ייצור הקולגן.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Check Also
Close
Back to top button