הריון

יתרונות וחסרונות ההנקה הטבעית

כאשר האישה מסיימת את תקופת ההריון ומגיח לעולם התינוק, כבר באותו הרגע מתחילה עבורה תקופה חדשה – תקופת ההנקה. ישנן נשים אשר לא מצליחות להניק מיד עם לידת התינוק מסיבות רפואיות כאלה ואחרות. ישנן המעדיפות להרגיל את תינוקן לבקבוק ואינן רוצות ליצור קשר תלות בו שניהם מחוברים במעין חבל תבור האחד לשני. ישנן נשים הרואות בהנקה זכות, וישנן נשים בפרט אלו החוות לידה ראשונה שאינן יודעות מהן יתרונות וחסרונות ההנקה הטבעית, כאן המקום לעשות סדר בנושא.

קיימים יתרונות וחסרונות ההנקה הטבעית הן עבור התינוק והן עבור האם המניקה ולפני שמקבלים החלטה באם להניק או לא יש להצטייד בכל המידע והכלים הנחוצים לציור התמונה הכוללת.

יתרונות ההנקה הטבעית עבור התינוק:

קלוסטרום – החלב הנוצר בשדי האם מיד לאחר הלידה עשיר בחלבונים ובנוגדנים ההכרחיים לתינוק בחודשים הראשונים נגד מחלות וזיהומים וויראלים.

תזונה בריאה ונכונה – חלב אם מכיל את הכמות המתאימה עבור התינוק של לקטוז, חומצה שומנית, מים וחומצות אמינו הדרושים להתפתחות המוח, לגדילה ולעיכול.

התפתחות הפה – פעולת היניקה עוזרת להתפתחות תקינה של הלסת, החניכיים והפה, וכן מעודדת צמיחה של שיניים בריאות .

קשר ורוגע – תינוק היונק הוא רגוע יותר, ההנקה עצמה יוצרת קשר מיידי וייחודי בין התינוק והאם דבר התורם לביטחונו העצמי.

מניעת מחלות, זיהומים ואלרגיות – מחקרים הוכיחו כי תינוקות היונקים חלב אם מפתחים פחות אלרגיות. בנוסף הנקה מגינה מפני זיהומים במערכת הנשימה והעיכול, ומורידה את הסיכון לדלקת האוזן התיכונה.

יתרונות ההנקה הטבעית עבור האם:

הנקה מזרזת את חזרת הרחם לגודלו המקורי בכך שהיא גורמת להתכוצויות של הרחם.

הנקה מקטינה את סיכויי האם לחלות בסרטן השד, הרחם והשחלות.

הנקה שורפת לא מעט קלוריות ולכן עוזרת לאם להשיל את מרבית הקילוגרמים שנוספו לה במהלך ההריון.

הנקה מאפשרת מזון זמין כל הזמן, אין צורך להמתין כך גם כאשר נמצאים מחוץ לבית פתרון האכלה הוא מיידי ונגיש. כמו גם חיסכון בזמן, הכנת אוכל דורשת זמן ועבודה וכל אלה נחסכים כאשר מדובר בחלב אם.

חסכון כלכלי, תחליפי חלב אם הם יקרים ולאורך זמן יוצרים חור בכיס, יתרה מזו ידוע כי חלב אם מחסן את התינוק מפני מחלות וזיהומים וויראלים. פועל יוצא מכך שהוא פחות חולה ובכך האם נעדרת פחות מהעבודה ואינה מסכנת את פרנסתה.

חסרונות ההנקה הטבעית:

היות וקיימת תלות בין האם לתינוק האב אינו יכול לקחת כל תפקיד בעזרה בהאכלתו, כך שכל הנטל, הקימה התכופה במהלך הלילה לתינוק והאכלתו כל זמן קצוב מוטלת אך ורק על כתפי האם. ההנקה בתקופה הראשונה מנטרלת את האם מתפקוד במשפחה במידה ויש ילדים נוספים, האם עייפה רב הזמן מחוסר שינה, לעיתים הדבר תורם למרמור, תסכול ודיכאון.

חזרה לעבודה לאחר חופשת הלידה מהווה בעיה כל זמן שהתינוק תלוי אך ורק בהנקה.

מצבים העלולים להלחיץ את האם כדוגמת מצב כלכלי, בריאותי, משפחתי משפיעים על ייצור החלב ומפחיתים את כמותו.

בשבועות הראשונים הנקה עלולה לגרום לכאבים, פטמות סדוקות וכואבות.

לאחר שנמנו יתרונות וחסרונות ההנקה הטבעית, קיים פתרון היכול להטות את הכף והוא משאבת חלב של מדלה, יש משאבה ידנית המתאימה למעט שאיבות במהלך היום ויש למותג מדלה גם חשמלית ליותרר שאיבות אך תלויית חשמל. האם שואבת את החלב לבקבוק הנשמר במקרר וכך התלות בין האם לתינוקק נשברת, האם יכולה לחזור לשגרה רגילה, לעבוד, הבעל יכול להאכיל את התינוק ולהקל על האם ואין הוצאות כספיות על אוכל אחר.

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button